Wintersporten in Mayrhofen

17 maart 2016 - Mayrhofen, Oostenrijk

Aangezien ik het altijd leuk heb gevonden, ga ik van deze week twee reisverslagen bijhouden. Vrijdag was namelijk het vertrek: bomvolle auto, door mama gemaakte gehaktballen en eitje mee en gaan met die banaan! Samen met Linda naar Mayrhofen in Oostenrijk voor mijn eerste wintersport ooit. Linda is wel eens eerder wezen wintersporten maar had het toch niet geheel succesvol ervaren. Mijn ervaring is alleen het langlaufen in Finland geweest, wat ik opzich wel als leuk (maar lastig!) had ervaren. Met twee keer een stop om even de benen te strekken, broodjes te eten en weer nieuwe energie op te doen, hebben we het eerste deel tot de overnachting doorgebracht. Een ontzettend goede reis gehad, met veel vrije wegen, weinig opstoppingen en een zeer variërende Duitse radio. Rond half 6 kwamen we aan in Ulm voor onze overnachting: prima kamer, niet veel boeiends. Hongerig maar vol adrenaline zijn we met de stadskaart in onze hand, op zoek gegaan naar een restaurantje. Ondanks de behoefte voor worst met patat, wat nergens te vinden was voor een normale prijs, zijn we bij een bomvolle Italiaan beland. Linda een pizza fungi en ik een pizza quattro formaggi, samen met een karafje witte wijn voor het echte vakantiegevoel. Daarna de meest fantastische witte en bruine chocolademousse op en Linda nog een aardbeien panna cotta. Na het eten een inkakmoment en met de wijsheid dat we morgen nog verder moeten reizen, zijn we rond elven gaan slapen. Acht uur het wekkertje zodat we rond half 10 aan het (teleurstellende) ontbijt zaten. Toen we de eetzaal instapten, rook het -wat mij betreft- naar gebakken eieren en spek, maar dat bleek een pure wishful thinking te zijn. Ze hadden alleen broodjes, gekookte eieren, ham, kaas, salami, yoghurt, en verschillende houdbare belegsoorten zoals jam en chocopasta. Vervolgens weer de reis hervat en met alleen een stop bij de burgerking voor een burger en een halve liter redbull, hebben we ook deze dag een goede reis gemaakt. Wel wat langzamere stukjes gehad en rare stoplichten voor de tunnels, maar absoluut geen gekke dingen op de weg. Waar ik de vorige dag al een beetje teleurgesteld was dat er nog nergens sneeuw lag, werd dat gevoel alleen nog maar erger toen we steeds dichter bij de bestemming aan kwamen en nog steeds geen sneeuw te bekennen. Mayrhofen is een dorp onderaan de bergen, dus (in maart in ieder geval) sneeuwvrij, maar dit had ik niet van tevoren bedacht. Maar ach, even wennen en deze verwachting bijstellen. Vervolgens aangekomen in ons appartement; erg Oostenrijks met veel hout. Maar ook gewoon prima. De locatie is hartstikke fijn: ongeveer 10 min lopen naar de skilift en supermarkt, nog een paar minuutjes verderop is tent, club, partyplaats of hoe je het ook wil noemen en daar zijn we savonds meteen nog heen geweest: het was immers wel zaterdagavond! Vervolgens zondag zijn we alles gaan regelen: de skipassen ophalen (waar we zondagochtend achter kwamen dat ze op die zaterdag al waren in gegaan terwijl wij maandag dachten, maar gelukkig is dit gewoon netjes opgelost en ging de pas nu zondag in), skispullen huren en lessen boeken, om te beginnen diezelfde middag om 13:00. Na de eerste tocht naar boven in de skilift, zo richting de verlangde sneeuw, was het als een kind in een snoepwinkel. Uit mijn tijd in Finland heb ik echt een zwak voor sneeuw etc gekregen. Het was dus heerlijk om weer in de sneeuw te zijn! Vervolgens twee uur les gehad. Heb heel erg mogen genieten van de sneeuw (paar keer ook van erg dichtbij) en de omgeving. Was op het einde wel enorm gefrustreerd, gewoon omdat ik het lastig vond dat ik het niet "meteen kon".  Bochtjes gaan aardig, maar remmen is dus echt een drama. Dus ondanks dat ik er aan het einde wel even klaar mee was,  heb ik het eerst een halfuurtje laten rusten en toen meteen voor morgen (maandag) nieuwe les geboekt en wel weer meteen zin in. Ik moet wel wat reëler zijn dat het wel wat tijd zal kosten.. 'S avonds heeft Linda pannenkoeken gebakken en zijn we nog een keer naar dezelfde kroeg, bar, tent geweest als de avond ervoor. Maandag weer om 1 uur wezen lessen, ditmaal door een Nederlands sprekende man. Waar de man de dag ervoor nog zei dat ik steeds rechtop moest staan en tijdens het skieen een hele brede pizzapunt moest maken (en tot frustrerends toe maar bleef zeggen dat de punt wijder moest terwijl ik daardoor dus nog met heel veel moeite pogingen deed om te remmen), gaf deze man aan dat ik juist door de knieën naar voren leunend moest en tijdens het skieen juist een heel smal pizzapuntje moest maken zodat je nog genoeg ruimte had om hem wijder te maken zodra je wil remmen. Met deze verbeteringen, ging het echt al stukken beter. En als "shiny diamonds" (zoals hij ons noemde) was het een stuk positievere ervaring. Al waren er nog steeds paniekmomentjes en lastige afdalingen: het ging zeker beter! Ook was de les een stuk leuker omdat deze man ons mooie plekken liet zien en leuke verhalen wist te vertellen. Ja, dit was top. Ook het weer deed goed zijn best! Waar we zondag nog bewolking hadden, hadden we nu meer zon en blauwe lucht. Ook zijn we nog de apres ski in geweest onder aan de berg, nog met alle skispullen aan, skischoenen aan en haar waar je liever geen foto's van maakt, maar wat was het gezellig! Vervolgens savonds uit eten geweest en erna redelijk op tijd gaan slapen. Ook begint de spierpijn toe te slaan, naast de moeheid van het intensieve bezig zijn!
Dan zijn we alweer bij dinsdag: de dag waarop Linda en ik zelf los (zonder les) gingen skiën. De baan die ik ken, vind ik ontzettend leuk en zelfs zonder tussendoor te stoppen gedaan. Deze baan hebben we voornamelijk voor de lunch gedaan, dus voelde me erg tof tijdens de lunch (plus eindelijk m'n gewilde curry worst op!). Daarna gingen we naar een nieuwe blauwe baan.. Minder succesvol; ik vind die nieuwe banen echt afgrijselijk eng en ook op bepaalde stukken echt niet leuk.. Al ging het de tweede keer al wel weer beter dan de eerste keer, maar het heerlijke relaxte gevoel van voor de lunch was niet meer aanwezig; het was echt hard werken. Ook het weer werkte niet mee: het sneeuwde en was erg bewolkt/mistig waardoor je nog geen 5 meter voor je kon zien. Maarja tegelijkertijd, als ik denk aan hoe weinig uur ik nog maar geskied heb, vind ik het al knap dat ik het (op bepaalde momenten) nog best wel kan, om het maar positief af te sluiten. Ik merk wel dat ik wintersport heeeeeerlijk vind. Gewoon het buiten-zijn, de sneeuw, het zonnetje, de gezelligheid. Savonds weer naar de tent geweest, nadat onze Linda pasta had gemaakt, heel goed bezig.
En toen was het alweer woensdag, de dagen vliegen voorbij. Vandaag is het echt prachtig weer, de zon schijnt, het is 8 graden (gisteren min 2), en het leek me heerlijk om eens de berg op te gaan, en dan niet te gaan skiën maar een boekje in het zonnetje te lezen en mensen te bekijken. Nou wat een ontzettend goede beslissing zeg! Heb echt een heerlijke dag. Met alleen een shirt met lange mouwen heb ik het beste plekje in de zo'n onder aan de berg ingenomen en top! Daarna zijn we uit eten geweest en vandaag, donderdag, gaan we om 11 uur paragliden! Daarna ga ik wel weer skieen, maar zo'n dag als gisteren was exact wat ik even wilde. Heerlijk! Nu zijn we ons dus aan het klaarmaken om te gaan paragliden. Ontzettend leuk! Op dit moment ook helemaal nog niet gespannen, vooral heel veel zin in!