El Puerto de Santa Maria: Afscheid genomen van een super-tijd in een prachtige stad.

27 oktober 2013 - El Puerto de Santa María, Spanje

Afgelopen week is echt zo onwijs snel voorbij gevlogen. Waarschijnlijk omdat deze 'week' uit twee dagen minder bestond door m'n tripje. Woensdag was dus m'n eerste lesdag en gelukkig kwam ik erachter niet al te veel gemist te hebben, in ieder geval goed in te halen. Na de les ben ik gaan winkelen in El Paseo (het winkelcentrum van El Puerto). Met de bus erheen (1 euro en 5 centos... Heel verschil met de 3,50 die je in Nederland voor een ritje betaalt). 's Avonds zouden we een Vino y queso (wijn en kaas) activiteit hebben maar het restaurantje bleek nog dicht. Maar niet getreurd, er zijn altijd genoeg andere (tapas)plekken om lekker te eten. Na een erg gezellig avondje weer op naar huis.

Donderdag eerst les en hebben we eindelijk de verleden tijd geleerd. Ik keek daar echt enorm naar uit, omdat je toch vaak dingen in de verleden tijd wil zeggen. Na de les bij ons favoriete tentje gegeten. Menu del dia met patatas con carne als voorgerecht, pescado con verduras als hoofdgerecht y flan con nata als nagerecht, uiteraard met een Tinto de Verano om de dorst te lessen. Daarna naar het strand geweest, ook al was het best bewolkt. Hierdoor was de zee ook heel wild en heb ik heerlijk als een tienjarige senorita in de golven lopen klieren.

Donderdagnacht heeft het enorm geregend en in combinatie met een 'plastic' dak, was dat een enorm kabaal. Hierdoor waren m'n kamergenootje en ik op hetzelfde moment wakker. Vervolgens vertelde ze me dat ik in m'n slaap had gepraat. Dat is niet heel raar, want ik praat wel vaker in m'n slaap. Maar deze keer was ik in het Spaans overgegaan. 'muy bien'! Naast het denken, praten, lezen en schrijven in het Spaans, ben ik dus ook in m'n slaap aan het converseren in het Spaans. hihi.

Vrijdag m'n laatste toets gemaakt. Een 6,8 gehaald. Vrijwel alle grammatica goed (grammatica ligt mij wel), maar de woordenschat haalde het gemiddelde omlaag. Na de les nog een afscheidsceremonie voor degene die weggingen (deze keer was ik dus aan de beurt, vet balen!). 's Avonds zag ik al snel de man met de hamer en heb ik een heerlijk chillavondje met Lisanne in de keuken gehad, maar verder vooral niets.

Zaterdag zijn we in San Lucar gaan winkelen. Daar is namelijk een enorm winkelcentrum met leuke kleding en make-up winkeltjes. Van tevoren had ik expres weinig make-up meegenomen, omdat ik toch vaak de helft niet gebruik. Vervolgens heb ik afgelopen drie weken zoveel make-up gekocht dat ik de komende jaren er wel weer tegenaan kan... Drama drama... 's Avonds zijn we met de overgebleven Nederlanders gaan 'steengrillen'. Hartstikke gezellig en ook nog eens heerlijk gegeten. Goede afsluiter!

Vandaag ben ik 's ochtends/overdag nog met Lisanne naar het stand gegaan. (ik zou officieel om half 11 's ochtends naar Sevilla gaan, maar voor vandaag was er zulk lekker weer opgegeven en wilde graag nog een laatste stranddag, dat ik besloten had om 6 uur de trein naar Sevilla pas te nemen. De zee was weer heerlijk, die ga ik onwijs missen. Ook met Lisanne was het uiteraard gezellig!

Vervolgens was ik om 9 uur in m'n hostel aangekomen. Prima hostel trouwens, tot nu toe geen klachten. Ik kon van tevoren kiezen wat voor soort kamer ik wilde. Een tweepersoonskamer, maar die kon dan wel gemengd zijn, of een vier persoonskamer met alleen meiden of eventueel nog kamers met nog veel meer mensen. Ik heb dus voor de vierpersoons meidenkamer gekozen. Met als resultaat dat ik alleen zit (vind ik wel erg lekker eigenlijk) Na alles op m'n kamer gezet te hebben, ben ik met de kaart in de hand op pad gegaan. Heb ik ergens wat gegeten en zelfs nog in het Spaans nog met een ober gepraat over hoe erg ik wel niet verbrand ben (oepsie). Ik moet eerlijk toegeven: ik voelde me toen ik net ging zitten behoorlijk eenzaam. Zo'n grote bruisende stad en dan zit je daar in je eentje. Maar na dat gesprekje met die ober en lang leven WIFI, voelde ik me vervolgens zo sterk dat ik dit zomaar even doe. Ik denk dat avonden sowieso lastiger zijn dan overdag. Morgen ga ik zoveel mogelijk dingen bekijken, 's avonds pik ik misschien nog wel een flamenco-show mee en dan dinsdag uitchecken en naar huis vliegen.

De weken zijn zo onwijs snel gegaan en heb het enorm naar m'n zin gehad. ik heb letterlijk van elk moment genoten en heb enorm goede herinneringen gemaakt. Als iemand ooit Spaans wil leren, of misschien weer wil ophalen: Kies voor Spark in El Puerto de Santa Maria. Een hele goede en leuke taalschool die ik absoluut aan iedereen aanraad!

Liefs Lynette

1. Daddy:
    28 oktober 2013
    Ik vind het heerlijk om te lezen dat je het zo leuk hebt, maar kom nu maar weer snel naar huis. Het is wel weer mooi zo. Toch?
  2. Linda:
    28 oktober 2013